Noviny Poprad č. 47 zo dňa 5. 12. 2018, ročník XXIX

Dnes je štvrtok, 13. 12. 2018 | meniny má Lucia

Noviny Poprad

V aktuálnom čísle:

V 48. čísle novín Poprad, ktoré vychádza v stredu 12. decembra 2018, si môžete prečítať:

* O čom rokoval primátor Popradu s ministerkou Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR?

* Aký je program Tradičného vianočného jarmoku v Poprade?

* Aký zaujímavý projekt realizovali v ZŠ s MŠ na Komenského ulici?

* Aký bol EkoMikuláš v ZŠ na Letnej ulici?

* Čím upúta výstava fotografa Roba Kočana?

* Ako postupuje popradský (f)ITcubator?

* Čo povedala Lucie Bílá na svojom popradskom koncerte?

* Prišli už do Popradu koledníci?

* Čím pomohli záchranné zložky svojmu kolegovi?

* Ako si poradili popradské basketbalistky s ďalším favoritom?

* V čom sa ukázali majstrami kamzíci? a ďalšie.

V novinách Poprad nájdete i Spoločenskú kroniku, pohotovostné služby v lekárňach, programy kín, horoskop a ďalšie rubriky.

Noviny Poprad si môžete kúpiť v novinových stánkoch a vybraných predajniach potravín za 0,30 €.

Popradčania čítajú noviny Poprad - svoje noviny!

Všetko popradské poruke!

V Tatrách diskutovali o ekologickej doprave v horách

Horské strediská všade na svete sa stretávajú s problémom rastúceho počtu návštevníkov a súvisiaceho dopadu dopravy na prírodu. Ako kľúčová sa ukazuje regulácia osobnej automobilovej dopravy a posilnenie ekologických prepojení, ktoré odľahčia dopravu medzi horskými strediskami. Túto výzvu riešia aj tatranské strediská. V Tatranskej Lomnici sa minulý štvrtok uskutočnilo Medzinárodné odborné fórum pod názvom Ekologická doprava = lepšia budúcnosť Tatier.
Vysoké Tatry navštívilo v minulom roku 3 mil. ľudí. Tento nápor, ktorý zahŕňa pobytových, ale aj 1-dňových hostí spôsobuje čoraz častejšie dopravné problémy. V zimnej sezóne 2016/2017 bolo len v Tatranskej Lomnici 21 dopravne kritických dní a už dnes je jasné, že počas tejto zimy to bude ešte viac.
Riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Rastislav Cenký uviedol: „Za kritické sa považujú dni, keď návštevnosť presiahne 4000 ľudí. Sú aj extrémne dni (8000 ľudí). Rozširovanie parkovísk Tatrám nepomôže. Naopak, naše hory potrebujú: rozvinúť ekologické formy dopravy vrátane skibusov, zvýšiť počet zastávok TEŽ, nastaviť ideálny počet parkovísk na správnych miestach, dopravné značenia už pri vstupoch do miest, ktoré usmernia toky áut. Vysoký počet áut súvisí aj s tým, že sa človek snaží zaparkovať, a keď miesto nenájde, blúdi po Tatrách. Napr. po vybudovaní lanovky medzi centrami turizmu Hrebienok- Skalnaté pleso ušetríme denne 1000 prejazdov áut a viac ako 1 tonu emisií CO2.“ Výhodou tejto lanovky by bola bezpečná 3S technológia, ktorá je prívetivá k prostrediu. Vďaka nej by mala lanovka iba 3 podpery, čo predstavuje minimálny zásah do prírody.
S ekologickou dopravou majú dlhoročné skúsenosti najmä horské strediská vo Švajčiarsku. V krajine prevláda intenzívna železničná doprava, vo vysokohorských turistických centrách - lanové dráhy a elektromobily. Do jedného z najnavštevovanejších turistických miest, do obce Zermatt sa turisti dostanú iba vlakom a v obci sa jazdí výhradne elektromobilmi. Zermatt neustále posilňuje lanovkové prepojenia s talianskym regiónom Aosta, čím návštevníkom ponúka ešte viac možností, ako stráviť voľný čas. Christoph Bürgin, ktorý bol 12 rokov starostom obce na konferencii uviedol: „Súčasnou dopravnou výzvou pre Zermatt je zvládnuť nárazové presuny veľkého počtu lyžiarov na konci dňa. Možností je niekoľko: elektrická koľajová dráha, sedačková lanovka aj pohyblivý chodník, ktoré sú v súčasnosti predmetom diskusií.“